Dacă vrei să începi propria afacere și să-ți transformi pasiunile și talentele într-un mod de viață, înființarea unui PFA ar putea fi ceea ce cauți. În acest ghid de înființare PFA, vom explora pașii cheie pe care trebuie să îi urmezi în anul 2024.
Ce este un PFA?
PFA este prescurtarea de la Persoană Fizică Autorizată. PFA-ul este o formă juridică care permite unei persoane fizice să desfășoare activități economice în mod independent, fără a constitui o persoană juridică distinctă.
Care sunt etapele înființării unui PFA?
1. Definirea activității și a codului CAEN corespunzător
Primul pas esențial în înființarea unui PFA este să stabilești domeniul în care vrei să activezi. Fă o analiză a pieței pentru a înțelege cererea și concurența din domeniul tău de activitate și elaborează un plan de afaceri realist.
Apoi alege codul CAEN aplicabil, studiind lista detaliată publicată pe site-ul Registrului Comerțului.
2. Alegerea denumirii și verificarea disponibilității
PFA-ul tău îți va purta numele. Denumirea lui este formată din numele și prenumele tău, sau din numele și inițiala sau inițialele prenumelui. La acesta se adaugă sintagma “persoană fizică autorizată” sau prescurtat “PFA”.
Găsești aici câteva exemple:
- Popescu Andrei-Constantin Persoana Fizica Autorizata
- Popescu Andrei-Constantin PFA
- Popescu A.C. Persoana Fizica Autorizata
- Popescu A.C. PFA
Verifică să nu mai existe o altă persoană înregistrată cu același nume! Dacă numele este disponibil, fă o rezervare pe care o vei adăuga la dosarul tău de înființare. Poți face atât verificarea, cât și rezervarea pe site-ul ONRC, în intervalul orar 18-08, după deschiderea unui cont.
3. Stabilirea sediului social
Indiferent de forma de organizare juridică, ai nevoie de un sediu social. Aceasta este adresa unde vei primi corespondența și unde vei putea fi găsit de către autoritățile statului. Locația poate fi proprietatea ta personală sau închiriată.
Dacă locuința este proprietatea ta privată, poți folosi actele de proprietate (contractul de vânzare-cumpărare) pentru demonstrarea dreptului de folosință. Dacă o cunoștință îți oferă spațiul gratuit pentru a-l folosi drept sediu social, va trebui să faci un contract de comodat. Iar dacă este o proprietate închiriată, va trebui să semnezi un contract de închiriere. Pe LegalZen poți găsi un model de contract pentru închirierea unui apartament.
4. Înregistrarea fiscală și obținerea codului de identificare fiscală (CIF)
Procedura de înregistrare se poate face online sau la sediul ONRC. Pentru înregistrarea online vei avea nevoie de semnătură electronică.
Completezi dosarul cu toate documentele necesare și apoi îl depui.
Printre aceste documente se numără dovada rezervării denumirii, Cartea de Identitate, diploma de studii sau o certificare care să ateste că ai competențe în domeniu, dovada dreptului de folosință asupra sediului social și alte câteva formulare.
În doar câteva zile vei primi documentele și te vei putea apuca de treabă.
5. Depunerea declarației estimative
În termen de maxim 30 de zile de la începerea activității trebuie să depui declarația unică, prin care declari o estimare a veniturilor tale din anul în curs. Nu te speria dacă nu va fi o estimare exactă, important este să depui declarația. Pe aceasta o poți găsi pe site-ul ANAF.
Declaraţia se depune, prin intermediul serviciului, oferit de ANAF, „Spaţiul privat virtual„, „Depunere declaraţii„, pe baza certificatului digital calificat. Sau în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.
Înființarea unui PFA presupune o planificare atentă și îndeplinirea unor pași specifici, dar nu este o procedură dificilă. Noi îți urăm succes în aventura ta antreprenorială și sperăm să te bucuri de libertatea și flexibilitatea oferite de un PFA.
Taxe și impozite PFA
Impozitarea în sistem real
PFA-urile ce aleg sau ce se încadrează în acest mod de impozitare vor plăti 10% din venitul net, adică diferența dintre venitul brut și totalul cheltuielilor. În acest caz, PFA-ul trebuie să țină o evidență contabilă în partidă simplă a tuturor veniturilor și cheltuielilor.
Impozitarea la normă de venit
În acest caz, impozitarea se va face la o sumă prestabilită, stabilită anual, în funcție de activitatea desfășurată și județul din care PFA-ul face parte. De această dată, PFA-ul este obligat să țină doar evidența veniturilor (cu excepția unor activități precum comerțul cu ridicata sau cu amănuntul și producția). Nu toate codurile CAEN sunt eligibile pentru a aplica la impozitarea la normă de venit. Verifică aici codurile CAEN eligibile.
Un PFA poate alege norma de venit dacă îndeplinește simultan două condiții:
- În anul anterior de activitate, a obținut încasări sub 25.000 de euro.
- Desfășoară o activitate care este inclusă în nomenclatorul de norme de venit.
PFA-urile care în 2023 înregistrează venituri care depășesc pragul de 25.000 de euro vor fi obligate, începând cu anul următor, să treacă la sistemul de impozitare real și să plătească taxe pe baza venitului net.
CASS
Începând cu anul 2024, contribuția la sănătate pentru PFA-uri se calculează în funcție de venitul net, înlocuind astfel plafoanele de 6, 12 și 24 de salarii. De asemenea, aceasta devine o cheltuială deductibilă. PFA-urile cu venituri anuale mai mici de 60 de salarii minime vor plăti 10% din venitul net, cu următoarele două excepții:
- PFA-urile cu venituri anuale sub 6 salarii minime (19.800 de lei) vor plăti contribuția la sănătate raportată la acest plafon minim, adică 1.980 de lei. Cu excepția PFA-urilor care au și un contract de muncă în paralel, studenților și persoanelor cu handicap, care vor plăti 10% din venitul net, indiferent de suma obținută, chiar dacă aceasta este sub pragul de 6 salarii.
- PFA-urile cu venituri anuale mai mari de 60 de salarii minime (198.000 de lei) vor plăti contribuția la sănătate plafonată, în valoare de 19.800 de lei.
CAS
Contribuția la pensie pentru PFA-uri este de 25% din plafoanele de 12 și 24 de salarii minime, aplicându-se următoarele reguli:
- Pentru venituri mai mici de 12 salarii minime (39.600 de lei) – nu este obligatorie contribuția la pensie.
- Pentru venituri cuprinse între 12 și 24 de salarii minime – contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii, adică 39.600 de lei.
- Pentru venituri mai mari de 24 de salarii minime (79.200 de lei) – contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 de salarii, adică 79.200 de lei.